Persbericht 2010

Leusden, 24 maart 2010.

Joost (37) leeft in een kamer van twee-en-half  bij drie meter. Met slechts plaats voor een bed, een kast en een televisietafeltje. Familie en vrienden kan hij niet ontvangen. Beneden is er een gemeenschappelijke woonruimte met medebewoners die hij vaag kent en die ook allemaal hun eigen problemen en (on-)hebbelijkheden hebben. Het gebrek aan privacy knaagt steeds meer.

Wat heeft Joost dat zijn carrière makende broer en zussen niet hebben? De aangeboren hersenziekte schizofrenie. Ondanks zijn hoge intelligentie kan Joost niet meedraaien in onze veeleisende maatschappij. Dankzij goede en trouw ingenomen medicatie werkt Joost, tegen een zakcent,  dagelijks in een sociale werkplaats. Daar zijn ze blij met hem. Hij sport vier keer per week. Hij doet zijn best om een aardige broer en oom te zijn. Maar hij kan niet zelfstandig wonen. Joost heeft constant professionele begeleiding nodig. Iemand die ’s morgens tegen hem zegt: ,,Joost kom je bed uit. Vergeet je niet je tanden te poetsen?’’ Iemand die hem vertelt dat hij schone kleren moet aantrekken, dat hij naar de kapper moet. Iemand die zijn spaarzame geld beheert, die er dagelijks op toe ziet dat hij zijn medicijnen inneemt. En dan is er ook nog eens de psycholoog en psychiater die bij Joost regelmatig de vinger aan de pols moeten houden.

Maar is dat alles een reden om Joost in een nog kleinere cel dan een gedetineerde te laten wonen?  Dat hij nooit eens een vriend voor een etentje of verjaardag kan uitnodigen? Zijn ouders denken daar anders over. Samen met een aantal ouders van kinderen met schizofrenie en aanverwante stoornissen vormen zij de Stichting Plus Wonen. En met succes. Nog dit jaar komt aan de Tabaksteeg in Leusden hun eerste project van de grond. Een woon-zorgcentrum met vijftien kleine appartementen en genoeg privacy. Een mooie binnenruimte met goed geoutilleerde keuken en royale huiskamer nodigt uit voor samenzijn.

Het kostte de ouders vijf jaar en ongelofelijk veel doorzettingsvermogen om samen met de gemeente, woningbouwstichting en de organisatie Centraalzorg het project gestalte te geven. Voorzitter John Verkaik: ,,We konden niet anders. Onze kwetsbare kinderen hebben ook recht op veilige, fatsoenlijke en betaalbare huisvesting. Op privacy en op individuele zorg. Als ouders kun je veel, maar niet alles. En er komt een tijd dat ook wij oud zijn. Dan moet je er gerust op kunnen zijn dat de zorg voor je kind in goede, professionele handen is. Dat je kind ook een fijne plek heeft om te wonen en zichzelf te kunnen zijn.’’

Het eerste woonproject van Stichting Plus Wonen in Leusden komt mede tot stand door donaties van ouders en familieleden van de kandidaat-bewoners en door donaties/giften van andere particulieren, bedrijven en organisaties. Verkaik: ,,Daar zijn we ongelofelijk blij mee. Iedereen draagt zijn steentje bij. Ook bedrijven in Leusden vragen wij nu om ons te sponsoren voor de inrichting van de gemeenschappelijke ruimten. Ondernemers kunnen zich met hun maatschappelijke betrokkenheid mooi profileren. Op onze beurt zullen wij onze sponsors op onze website en straks in het complex ook in het zonnetje zetten. Iedereen mag weten wie onze weldoeners zijn.’’

Naar verwacht start eind april de bouw van het woonzorgcomplex. Alle betrokkenen leven naar de oplevering toe. Maar het project zal ook veel teleurstellingen opleveren. Want elke dag melden zich nog nieuwe kandidaten. Reden voor de stichting om stappen te zetten voor een tweede project in de regio Amersfoort.

Meer weten? Kijk op onze website www.stichtingpluswonen.nl of bel onze voorzitter John Verkaik.