Woonproject voor mensen met schizofrenie is doorslaand succes

Marjan Berk

Column Marjan Berk (foto: Hester Doove)

WOONPROJECT SCHIZOFRENEN IS DOORSLAAND SUCCES

Op het ogenblik gebeurt er in de grote wereld weinig opbeurends. Zo’n natuurramp die ons weer eens inwrijft dat er tegen dit soort geweld weinig te beginnen is, de vaderlandse politiek die tegelijkertijd grimmig en klungelig is, de zorgwekkende bezuinigingen in de zorg, de ZZP’ers die zich uit onvermogen het hoofd boven water te houden tot de voedselbanken moeten wenden om te overleven…geen cabaretier weet hier een komische draai aan te geven.

Maar het menselijk bedrijf kent ook plekken, waar het dankzij de inspanning van velen goed gaat. Zo’n plek is het Kick Wilstraplantsoen in Almere, waar een woonvorm, uniek in zijn soort, het beste biedt van twee werelden. Deze woonvorm is alleen toegankelijk voor mensen met schizofrenie, waardoor de zorg optimaal afgestemd kan worden op de behoefte die deze conditie met zich meebrengt. Bewoners herkennen bij elkaar de symptomen, het zogenaamde ‘lotgenotengevoel’. En bovendien biedt het de bescherming en rust wanneer daar behoefte aan is.

Zelf moeder van een zoon die getroffen is door deze ziekte, waarvan statistisch is gebleken dat één op de honderd mensen er aan lijdt, zit ik op de nieuwjaarsreceptie waar bewoners, ouders en begeleiders met nep-champagne het glas op het nieuwe jaar heffen. Bijna vijf jaar bestaat het wooncomplex, ooit met bovenmenselijke tilkracht geïnitieerd door de helaas vorig jaar overleden Anna Zanstra, zelf moeder van een schizofrene zoon, die jaren knokte om deze niet in de eerste plaats door de officiële psychiatrie gesteunde manier van wonen te verwezenlijken.

Nu, in 2010, het jaar van het eerste lustrum, blijkt deze manier van zelfstandig wonen met ondersteuning een doorslaand succes. Bovendien is het een voorbeeldig pilot-project gebleken voor de ontwikkeling van broodnodige nieuwe plekken waar deze bijzondere zorg kan worden verleend. Nieuwe initiatieven voor woonvormen voor mensen met schizofrenie in Flevoland zijn volop in ontwikkeling, waarbij de ervaring hier in het Kick Wilstraplantsoen opgedaan, worden ingebracht.’’

Bron: het AD, maandag 18 januari 2010.