Algemeen Dagblad 7 april 2010

John Verkaik: 'Gewoon waar mogelijk, zorg waar nodig'

Leusden krijgt woon-zorgcentrum voor Schizofreniepatienten.

Leusden - De wijk Tabaksteeg in Leusden gaat onderdak bieden aan vijftien mensen met een psychotische kwetsbaarheid. (tekst: Heleen de Bruijn, foto: Shody Careman, AD)

Eind april begint in De Landerijen de bouw van een woon-zorgcentrum met vijftien kleine woningen en een gezamenlijk gebouw. Het initiatief komt van een aantal ouders van mensen met een psychotische kwetsbaarheid, die zich verenigden in de Stichting Plus Wonen. Voorzitter is John Verkaik. Zijn 31-jarige zoon woont in centrum Zon en Schild voor geestelijke gezondheidszorg in Amersfoort, maar zijn ouders zijn ontevreden over diens leefomstandigheden. Verkaik: „Hij heeft een kamertje van drie bij vier en met enkele anderen deelt hij een badkamer, Ook is er een gezamenlijke ruimte, die zij zelf moeten schoonhouden. Eigenlijk kunnen ze dat niet, dus is het er vaak gewoon vies. Ook de dagbesteding vinden wij onvoldoende. Omdat we vinden dat het beter kan, zijn we met dit project begonnen. Al gauw sloten andere ouders zich bij ons aan. Onze insteek is: iedereen krijgt een eigen woning met een woonkamer, twee slaapkamers en een keukentje. Verder is er een gezamenlijk gebouw waar altijd begeleiding is en waar de bewoners samen dingen kunnen doen, zoals koken. Zo hebben ze meteen wat te doen. En als ze zelf willen koken of bezoek willen ontvangen, dan hebben ze de privacy van hun eigen woning. Want ze kunnen eigenlijk niet zelfstandig wonen. Ons motto is dan ook: gewoon waar mogelijk, zorg waar nodig.” „Deze mensen hebben vaak een of meer psychoses doorgemaakt. Zij kunnen in zo'n situatie waan en werkelijkheid niet van elkaar scheiden. Ze horen soms stemmen en reageren anders op dingen dan “gewone” mensen. Voor de buitenwereld reageren ze dan vaak vreemd. Ze krijgen enorm veel prikkels die ze moeilijk kunnen verwerken. Dom zijn ze zeker niet, maar ze zijn erg belast door alle dingen die ze aan hun hoofd krijgen.” De Stichting Plus Wonen heeft een kleine thuiszorgorganisatie in Leusden gevraagd de zorg te leveren. Die levert vaste begeleiders. Zij bieden de patiënten dagbesteding, helpen hen bij het schoonhouden van hun huisje en zorgen dat zij op tijd hun medicijnen innemen. Een tweede reden dat Verkaik met het project is begonnen, is dat ouders zich zorgen maken over de toekomst van hun kinderen, als zij er zelf niet meer zijn. „Dit project staat garant voor goede zorg en begeleiding waar nodig. Het draait straks zonder dat wij als ouders daar als vrijwilligers in moeten springen.” In het nieuwe project is plek voor vijftien patiënten. Daarnaast staan er nog eens zoveel op een wachtlijst. Volgens Verkaik zou het zo maar kunnen dat er een tweede project komt van de Stichting Plus Wonen. Niet in Leusden, maar bijvoorbeeld in Amersfoort of in een andere gemeente.