Informatie avond voor buurt bewoners.

Dr Wiebke Cahn

foto: Mw. Dr. Wiepke Cahn geeft uitleg over de ziekte Schizofrenie.

Buurtbewoners blij met Plus Wonen

Leuk om te weten wie er naast je komt

Leusden.

Heel plezierig om te weten wie onze nieuwe buren worden, zegt Anneke Brandon uit Leusden. Zij was woensdag, 25 mei, een van de bezoekers van de informatie-avond van Stichting Plus Wonen in het multi functioneel centrum Antares in Leusden.
Plus Wonen opent deze zomer een kleinschalig woonzorgcentrum voor mensen met schizofrenie aan de Zuster Prinsstraat in de wijk Tabaksteeg. Het bestuur, dat grotendeels bestaat uit ouders van kinderen met deze aangeboren hersenziekte, presenteerde deze avond het project. Wiebke Cahn, psychiater en medisch hoofd van de zorglijn schizofrenie van het UMC Utrecht, gaf informatie over de ziekte. ,,Schizofrenie is heel beladen. Omdat het vooral negatief in het nieuws komt bij mensen die niet behandeld worden. Feit is dat een op de honderd mensen met deze ziekte wordt geboren. Met medicatie, de juiste begeleiding, dagelijkse structuur en zorg, kunnen deze mensen een redelijk goed leven hebben.’’
De reguliere psychiatrische zorginstellingen in Nederland zijn hier niet voor toegerust. Mensen met schizofrenie zijn veroordeeld tot een levenslang verblijf in centra zonder enige vorm van privacy en comfort. Voorzitter John Verkaik van Plus Wonen: ,,Dat is voor ons, als ouders, de reden om dit woonzorgcentrum van de grond te tillen. Wij willen laten zien dat het kan. Ook mensen met schizofrenie hebben het recht op een gewoon leven en, met een goede begeleiding van 24 uur per dag, kunnen zij dat ook. Daarbij wordt dit complex in alle opzichten zo perfect, dat Leusden er een paradepaardje bij krijgt. Qua zorg, maar ook in architectonisch opzicht.´´
Plus Wonen bestaat uit een complex met vijftien appartementen, elk 70 vierkante meter groot. In het midden van de twee vleugels staat het gemeenschappelijke gebouw met huiskamer, keuken, kantoorgedeelte met slaapruimte en de gemeenschappelijke tuin. Plus Wonen is onder architectuur van Op ten Noord Blijdenstein gebouwd en ingericht door binnenhuisarchitect Mary Dekker, de initiatiefneemster van de stichting en moeder van een kind met schizofrenie. Het pand is eigendom van de Woningstichting Leusden en verpleegkundigen van Centraalzorg Vallei en Heuvelrug zijn altijd aanwezig. De ouders, verenigd in het stichtingsbestuur en afkomstig uit de regio, houden de vinger aan de pols.
Volgens Angelique de Ridder, teamleidster van Centraalzorg, onderscheidt dit woonzorgcentrum zich van andere zorgcentra, omdat de ouders zich zo betrokken voelen. ,,Daardoor weten wij alles van de bewoners. En zij straks van ons. Iedereen kan altijd een beroep op ons doen.´´
Het publiek was woensdagavond blij met de informatie van Plus Wonen. Brandon: ,,We kochten hier een huis, maar de gemeente vertelde weinig of niets over de bestemming van het project naast ons. Nu weten we wie onze buren worden en wie hun ouders zijn. Dat geeft je een goed gevoel.´´

informatie avond