Leven met een psychotische kwetsbaarheid

Goed leven en wonen met een psychotische kwetsbaarheid?

Het kan!
Stichting Plus Wonen (SPW) is een initiatief van ouders van mensen met een psychotische kwetsbaarheid. Zij streven naar een goede, veilige woonomgeving voor hun volwassen kinderen. Een plek waar die zich thuis voelen, waar zij familie en vrienden kunnen ontvangen en waar zij deskundige zorg en begeleiding krijgen.

Het eerste woon-zorgcomplex van Plus Wonen opent medio 2011 in de wijk Tabakssteeg in Leusden. Vijftien bewoners krijgen hier een eigen appartement met eigen woonkamer, keuken, slaapkamer, extra kamertje en badkamer. Er is een gemeenschappelijk gebouw met een grote  gezamenlijke huiskamer, keuken en een gemeenschappelijke tuin. Het levensloopbestendige complex wordt gerealiseerd met de Woningstichting Leusden en de gemeente Leusden. Voor andere bouwplannen worden nog locaties gezocht.

Waarom?
Eén op de honderd mensen wordt met schizofrenie geboren. Door deze psychotische kwetsbaarheid is hun denken, de samenhang tussen emoties, waarneming en gedachten, anders dan bij anderen.  Dat wekt angsten, stress en depressies op die soms tot psychoses leiden. In zo’n situatie kunnen zij waan en werkelijkheid niet van elkaar scheiden.

Een groot deel van deze mensen zal nooit zelfstandig kunnen wonen. Zij hebben support en begeleiding nodig, zodat zij trouw hun medicatie innemen en zich verzorgen. Structuur in hun leven, met dagbesteding en sport. En vooral een veilige en beschermde woonomgeving.

Onze gezondheidszorg voldoet niet aan deze voorwaarden. Daarom hebben ouders van deze (volwassen) kinderen Stichting Plus Wonen opgericht. Zodat, ook als deze ouders er niet meer zijn, hun kinderen goed worden verzorgd.

Helpt u mee?
Plus Wonen is een AWBZ-instelling. Overheid en zorgverzekeraar betalen wonen en zorg. Het stichtingsbestuur bestaat uit vrijwilligers die geen vergoeding krijgen. Voor de inrichting en het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten is de stichting echter afhankelijk van donaties en giften. Stichting Plus Wonen is bekend bij het centraal informatiepunt Goede Doelen en heeft een Anbi-status. Bij belastingaangifte kunnen schenkingen daarom worden afgetrokken.
Volgens het dagblad Trouw staat Plus Wonen, samen met Ypsilon, op de tweede plaats van de 9000 goede doelen in Nederland. Het concern AFAS in Leusden heeft  Plus Wonen beloond met de Vrijwilligers Aanmoedigingsprijs 2010.