De Leusdense Matchbeurs

v.l.n.r. Monique Fieseler, Mary Dekker, Marijke Lont, Helma van den Berg en Maartje van den Berg.

Jan Costa en Monique Fieseler.

Blij met dubbele match

Het is donderdag 17 november en nog geen acht uur in de morgen.  Maar toch zijn er al veel mensen in de ontvangsthal annex restaurant van Lisidunahof in Leusden. Met op de borst een naamkaartje. Een witte voor ambtenaren, ondernemers en hun afgezanten. Een geel kaartje voor vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Zij zijn hier allen voor één doel: de Leusdense Matchbeurs van het Contactpunt MBo. Een markt waar clubleden gratis activiteiten en werkzaamheden vragen van plaatselijke bedrijven die zich met maatschappelijk ondernemen willen profileren.
Mary Dekker, Monique Fieseler en Helma van den Berg van Stichting Plus Wonen zijn er ook.  Met maar liefst twee vragen: gratis juridisch advies en verbouwing van de fietsenstalling. Wie kunnen zij daarvoor benaderen? Mary bekijkt de lijst van deelnemers van de beurs: ,,Kijk, iemand van AssumDelft Advocaten is aanwezig.’’ Organisatrice José IJsseldijk staat naast haar. Ze wijst naar een tafel verderop: ,,Die dames, Marijke Lont en Maartje van den Berg, zijn van het advocatenkantoor.  Mary geeft hen een hand. ,,Ik ben van Plus Wonen, de stichting die hier in Leusden een nieuw woonzorgconcept voor mensen met schizofrenie heeft geïntroduceerd. Wij zoeken iemand die ons bestuur onbetaald juridisch advies kan geven.’’ Marijke en Maartje lachen: ,,Dat gaan we doen.’’  Mary vult samen met de dames het match-formulier in. Ze ondertekenen het.
Nu lacht Mary ook: ,,Namens Plus Wonen, heel hartelijk dank.’’
Monique en Helma lopen door  de zaal en bekijken de witte naamplaatjes op truien en revers: ,,Geen aannemer?  ’Hoekman’ Jeroen ten Hacken, met geel-blauwe beursvloer-jas en een Paddington-beertje aan een hengel in zijn hand,  komt naar hen toe. ,,Zoek je een aannemer? Ik loop even met jullie mee naar iemand van Bloemendal. ’’  Een grote man met wollen sjaal stelt zich voor: ,,Jan Costa van Bloemendal.’’ Monique vertelt over Plus Wonen, over het mooie woonzorgcentrum aan de Zuster Prinsstraat en over de fietsenstalling. ,,Dat bestaat nu alleen uit een rek en dak er boven. We zoeken een bedrijf die de stalling aan de achter- en zijkanten kan afdichten zodat de bewoners voortaan droog hun fiets en brommers kunnen halen en stallen.’’
Jan Costa knikt. ,,Dat is goed. Dat regelen wij wel voor jullie.’’ Ook hij tekent het match-formulier.
Monique en Helma reageren opgetogen: ,,Hartelijk dank! Ook namens alle bewoners.’’ Maar die moeten nog wel even geduld hebben, zegt Costa: ,,Bel me in januari maar. Want eerst krijgen we Kerst en dan is het bij ons altijd een gekkenhuis.’’